Skumle endringer

Bla ned

Forrige helg var jeg på en førjulstur til New York. En flott og innholdsrik reise på alle måter, men ekstra gøy for teknologinerden i meg når jeg fikk testet taxi-tjenesten Uber i storbyen!

Debattene rundt Uber har jo gått her hjemme også, og jeg må tilstå at jeg bare har fulgt med med et halvt øre. Min forståelse av debatten som har gått i Norge er at den på mange måter handler om pirattaxi og illegale aktører. Når man leser litt mer om hva Uber selv sier at de står for handler det mer om å endre en etablert næring for å gi kundene en bedre opplevelse – og misforstå meg rett, dette er jeg selvsagt veldig enig i!

Historien har gjentatte ganger vist at alternativet for store, godt etablerte selskaper og næringer til å tilpasse seg de endringene som skjer i deres egen sandkasse er ganske så brutalt.

New York er jo en typisk taxi-by, og når jeg først var der måtte jeg jo teste denne «utskjelte» tjenesten for å komme meg fra A til B. Tilfeldighetene gjorde at jeg hadde fått en invitasjon om å teste tjenesten med en gratistur for inntil $20. Når den første turen var tatt var det utelukkende Uber som ble brukt til resten av turene jeg hadde, inkludert transport tilbake til flyplassen.

For det første var det etter mine opplevelser absolutt ingenting «skummelt» rundt Uber slik taxinæringen her hjemme vil ha det til. Alle sjåførene jeg brukte var sertifiserte sjåfører med sitt bevis på det hengende synlig i bilen. I tillegg fikk jeg også vite navnet og bilde av sjåføren samt biltype og registreringsnummer på bilen umiddelbart etter bestilling. Er du misfornøyd med tildelingen kan bilen avbestilles i appen. Jeg kunne også følge bilen på kartet så jeg visste nøyaktig hvor denne var frem til den ankom adressen jeg hadde bestilt den til. Sjåførene var svært service minded og ringte meg høflig opp på telefonen om de ikke fant meg umiddelbart etter ankomst. Mye av dette får man jo også med valige taxi-apper her hjemme i Norge, men det var mer i vente!

Uber ga meg også en valgfrihet jeg ikke har sett på noen transporttjenester tidligere. For det første kunne jeg ved bestilling spesifisere kvaliteten jeg ønsket på tjenesten. I New York kunne jeg velge mellom UberX (vanlig taxi), UberBLACK (stor, sort bil!) eller UberSUV om man virkelig ønsker limmo-følelsen og mener det er viktig at sjåførene bruker slips. Det finnes også en budtjeneste man kan velge om man bare skal ha levert en vare. Ut fra valget av ønsket tjeneste legger man inn adressen man vil hentes på (evt. fra GPS-posisjon) og hvor man skal. Ut fra dette vil man få et temmelig nøyaktig prisintervall, evt. også en fastpris for eksempelvis transport til flyplass. Deretter bestiller man, og venter på at bilen skal ankomme. Det spesielle er at i perioder med svært stor trafikk får man valget av å ta tilleggskostnaden for likevel å bli hentet eller å bli varslet når trafikken har normalisert seg. Jeg fikk i rush-tiden tilbud om å bli hentet mot en kompensasjon på alt fra 1,1X – 1,8X av normalpris. Haster det for deg, betaler du for det.

Og nettopp betalingen er mitt siste poeng rundt hvorfor Uber appellerer til meg. Ikke på grunn av prisen, for om en tur skulle koste $10 eller $13 har jeg absolutt ingen forhold til, men måten man betaler for turen på. På samme måte som for enkelte andre kollektivtransport-apper her hjemme registrerer man et kredittkort man ønsker å bruke hos Uber. All betaling skjer gjennom dette. I det sjåføren i sin app registrerer at turen er fullført trekkes betalingen fra kortet ditt og du får tilsendt en kvittering på epost. Genialt enkelt! Spesielt i en by som New York er det greit å enkelt kunne hoppe ut av bilen når man er ferdig med turen, fremfor masse frem og tilbake med betaling, tipsing, håndskrevne kvitteringer etc.

Ved retur til flyplassen ønsket jeg litt ekstra luksus, og valgte for første gang å bestille den svært fristende UberSUV. En fantastisk behagelig opplevelse, og til tross for dobbel pris av en UberX var prisen likevel ikke avskrekkende. $125 for en tur som et par dager tidligere hadde kostet $110 i en vanlig, sliten yellow-cab som hadde sett sine beste miles for noen år siden.

Tilbake til denne skumle endringen. Frykten som ligger der hos taxi-næringen her hjemme. Jeg forstår denne frykten, men jeg vil oppfordre motstanderene til å sette seg inn i samme opplevelsen som jeg har hatt av Uber. Og heller etterstrebe å levere samme kvalitet og opplevelse for kundene sine her hjemme enn å bruke tiden på å protestere mot endring. Om taxisentralene her hjemme burde bli en del av Uber eller de skal bygge samme opplevelsen selv ønsker ikke jeg å legge meg opp i – men endringen vil etter mitt skjønn komme uansett. Og historien har gjentatte ganger vist at alternativet for store, godt etablerte selskaper og næringer til å tilpasse seg de endringene som skjer i deres egen sandkasse er ganske så brutalt!

Tags:

Legg inn kommentar