Samhandling – hvorfor det da?

Bla ned

Jeg har de siste månendene beveget meg over mot nye utfordringer i Atea. Selskapet har besluttet å bygge en spennende plattform som vil levere telefoni, videokonferanse og andre samhandlingsapplikasjoner som en tjeneste fra Atea-skyen. Oppgaven jeg er satt til er å bygge en nordisk salgsorganisasjon som er i stand til å forstå, artikulere og deretter ta med seg verdien av disse tjenestene og ut i markedet i alle Atea-landene. Superspennende!

Selvsagt er det spennende å jobbe med disse løsningene som for mange av våre kunder åpner opp helt nye måter å kunne jobbe på. Det som gjør det hele enda mer spennende er at jeg gjennom denne jobben selv støter på akkurat de samme utfordringene og mulighetene som motiverer våre kunder til å investere i samhandlingsteknologi.

Løsningene skal som sagt selges i alle Atea-landene. Vi har i dag 84 kontorer spredt over hele Norden og Baltikum. Noen dager føles det som man burde vært flere av disse stedene samtidig for at vi skal nå våre målsetninger og tidsfrister, og det kan jo by på sine utfordringer! Selskapet har derfor investert i samhandlingsteknologi som hjelper meg å være ”tilstede” på flere steder samme dag, uten at dette nødvendigvis går ut over kvaliteten på møtene. Motivasjonen for Atea for å tilgjengeliggjøre disse verktøyene for meg handler ikke lenger bare om reisekostnadene (selv om alt utstyret selvsagt ville ha betalt seg tilbake lenge før jeg hadde rukket å ta en tur til hvert av landene i Norden), men heller for at jeg skal kunne søke den riktige kompetansen, gjøre de riktige vurderingene, fatte de korrekte beslutningene og levere de riktige resultatene til riktig tid – uavhengig av hvor jeg og mine kollegaer tilfeldigvis måtte befinne seg det tidspunktet dette må gjøres.

ProsessNår Atea Norge for 8 år siden gjorde tunge investeringer for å løfte vår egen løsning innenfor videokonferanse var løsningen ”spart” inn igjen på langt under ett år bare på kostnader forbundet med reise. Den virkelige effekten av denne investeringen er jo at vi i dag kan jobbe sammen som ett selskap med den samlede kompetansen til 6500 medarbeidere, istedenfor 84 kontor med hver sin kunnskapsbase og ressursbegrensninger. DET er en verdi som går langt på utsiden av sparte flybilletter og hotellovernattinger!

Når tenker på hvordan det var som Telenor-ansatt tidlig på 2000-tallet å bruke den tids videokonferanse var ikke dette spesielt attraktivt eller effektivt. Noen gode «akvarium-tver» var plassert inn på ett møterom, og fra disse kunne vi så vidt skimte skyggene av våre kollegaer på et av våre andre kontor. Tilgjengeligheten på løsningen var dårlig (1 møterom fordelt på ca. 700 ansatte) og kvaliteten på møtene var bare et lite hakk opp fra en skurrete telefonlinje. Totalt sett var dette feil verktøy til oppgaven det var tiltenkt å løse, og verktøyet var aldri ledig når jeg hadde behov for å bruke det.

I dag er tilgjengligheten for meg på disse løsningene en helt annen. Vi snakker om «video i alle møterom», og når det ikke er møterom som er det rette stedet å være finnes det et utvalg av verktøy som alltid passer i situasjonen du er i. En typisk dag når jeg starter dagen er det mobiltelefonen som er det mest tilgjengelige verktøyet for meg. Fra denne kan jeg snakke, chatte, og til nød ta opp en videosamtale. Videoen fra en liten skjerm på mobiltelefonen gir meg ikke den store verdien. Derfor flytter jeg gjerne over til iPad og jobber videre derifra når jeg kommer til flyplassen. Vel fremme på møterommet i Oslo treffer jeg mine dyktige kollegaer. Samtidig må vi ha en prat med ressurser som sitter i Gøteborg og Helsinki. Disse tar vi da opp på video på 65″ skjermer på møterommet, og følres som de sitter i samme rom som oss. Når jeg på kvelden sitter på et hotellrom og skal jobbe med en presentasjon sammen med en kollega i København er det den bærbare datamaskinen som er det riktige verktøyet for meg. Vi skal produsere innhold sammen, og trenger da primært å kunne snakke sammen og arbeide i det samme dokumentet. Jeg er avhengig av riktig verktøy til riktig oppgave, og samhandlingsplattformen vi jobber på støtter alt dette på en og samme infrastruktur.

Min påstand er også at løsningen vi nå skal ut i markedet med aldri ville vært realiserbar i seg selv på tvers av alle Atea-land uten at vi hadde kunne bruke den samme teknologien selv i vårt arbeid med oppbygging av tjenesten. At jeg i dag kan kombinere fysisk tilstedeværelse med effektiv samhandlingsteknologi betyr at vi får gjort mer arbeid med høyere kvalitet enn vi ville gjort uten.

Collab solutionsNår jeg jobber samme med mine kollegaer har jeg fleksibiliteten til å kunne velge mellom krystallklar videokonferanse (Telepresence – som å være der!) på møterommet, samme gode opplevelsen på min personlige videoenhet på hjemmekontoret, på min MacBook på et hotellrom eller iPaden på flyplassen, evt. på mobiltelefonen eller kontortelefonen når det er det som er hensiktsmessig for arbeidet jeg skal gjøre. Den samme plattformen leverer tjenester med den samme kvaliteten, enten det er en vanlig telefonsamtale, et videomøte eller en chat-samtale som er riktig verktøy.

Følelsen av god samhandlingsteknologi og hva den kan gjøre for deg og din bedrift må oppleves. Jeg lever i denne verdenen selv – og det har en klar positiv effekt både for Atea og meg selv!

Tags:

Legg inn kommentar