Reisebrev

Bla ned

Når jeg sitter her og skriver denne bloggposten midt i ferien, handler dette reisebrevet om reiser på flere måter. Reisen jeg har fått være med på de siste 10 årene, reisen videre – og også litt om reiseliv i ordets vanligste forstand.

La meg begynne med reisen jeg har fått gleden og æren av å være med på i Atea gjennom snart 10 år. Jeg har utviklet meg og lært noe nesten hver dag disse årene – og det tror jeg også Atea som selskap har gjort. Og også teknologien vi jobber med har utviklet seg enormt! IT er ikke lenger bare et nødvendig onde og en budsjettpost for næringslivet, men heller det viktigste verktøyet for å nå målene virksomhetene setter seg – enten det er i offentlig eller privat sektor. Vi bruker i dag teknologi som en naturlig del av de aller fleste prosesser, enten dette er innenfor skole og utdanning, helse, detaljhandel, industri, finans eller olje og gass. Teknologien står ikke lenger bare på pulten vår, men vi bærer den med oss over alt – til og med på håndleddene våre i form av smartklokker og andre «wearables». Mobiliteten og tilgjengeligheten vi har til teknologien i dag påvirker virkelig ALT vi gjør i livene våre. (Se også denne artikkelen på dn.no fra tidligere denne uken)

Men dette handler først og fremst om reiser. Og reisen min i Atea nærmer seg nå slutten. Etter denne spennende tiden i Atea har jeg bestemt meg for å følge en superspennende utfordring og jobbe videre med teknologien jeg brenner mest av alt for i Aruba Networks der jeg begynner 1. august. Fokuset her vil være mobilitet, trådløse nettverk og sikkerhet. Slik jeg ser det er dette selve grunnmuren for videre utvikling av den spennende utviklingen vi ser videre i alle sektorer. Og jeg gleder meg virkelig til å få muligheten til å kunne være med å påvirke bruken av denne spennende teknologien i det norske markedet.

Og så litt tilbake til reiselivsnæringen som jeg i innledningen også lovet å komme innom. For riktig bruk av teknologi er en viktig nøkkel for å få ut verdiene innenfor denne næringen også. Og jeg vil komme med et par eksempler på dette. Tidligere i sommer har hotellet i hjembygden min, Selje Hotel, kommet mye i media på grunn av et «hackerangrep«. Hotellet ligger bare 50 meter fra barndomsheimen min, og viktigheten av riktig bruk av teknologi har også her kommet tydelig frem etter at bookingsystemet til hotellet ble kryptert. Slik jeg forstår denne saken er hackerangrep feil begrep – heller vil jeg tro at det er sannsynlig at noen har kommet til skade for å klikke på en link eller annet som har aktivert det lenge kjente viruset CryptoLocker. Dette viruset krypterer filer det får tilgang til, og gjør disse ubrukelige. Samtidig vil viruset tilby offeret å betale en utpressingssum for å få dekryptert filene sine igjen. Å finansiere kriminell aktivitet gjennom å betale en slik utpressing skal man selvsagt unngå, og det er derfor viktig å ha sikret seg på riktig måte om man skulle bli utsatt for dette.

Måtene å sikre seg mot denne type angrep på handler om planlegging. Det gjelder å planlegge sine ytre barrierer, men også like mye om å planlegge hvordan man håndterer situasjonen på om skaden skulle være ute. En god backup er viktig (trening på hvordan få frem en god recovery enda vikigere!), og tilgang på spisskompetanse når det brenner som verst like viktig. Når IT har blitt «ryggraden» i virksomheten (ja, bookingsystemet til Selje Hotel er VERDIEN for Selje Hotel) er det vitkig å planlegge for krisetilfeller og trene på disse.

En av de spennende nyhetene Atea har kommet med det siste året er Cyberforsikring. Med en slik forsikring ville Selje Hotel umiddelbart hatt tilgang på de beste konsulentene Atea har på området når skaden først var skjedd.

En annen selvopplevd erfaring denne sommeren innenfor teknologien som opptar meg mest er trådløsnettet på hotellet jeg bodde på på Mallorca tidligere i sommer. Jeg er en av de som er opptatt av hva hotellet lover av WiFi før jeg bestiller – og dette hotellet hadde i hvertfall markedsføringen på stell. Hotellet var virkelig førsteklasses, og en nytelse å få besøke en uke i sommervarmen. Men jobben de har gjort innenfor WiFi stod ikke i stil med resten av hotellet. Jeg er selv litt opptatt av dette – og tro meg, barna mine er enda mer opptatt av å «være på nett». De bruker 2 devicer på hver ganske så aktivt nærmest døgnet rundt, og tålmodigheten med Snap, Insta og Netflix er IKKE spesielt stor. Det hele endte opp med at barna hver lunsj og middag ville spise på restaurantene med den beste båndbredden. Maten var jo grei nok alle steder!  For et hotell, restaurant eller annet er ikke dette bare med på å ødelegge totalopplevelsen som de har jobbet så hardt for – det gjør kanskje også at kundene velger annerledes ved neste korsvei.

Mobilitet og sikkerhet ER viktig. Kanskje det aller viktiste for det neste 10-året. Med mobilitet og sikkerhet skal vi skape verdi – og ikke minst sikre de verdiene vi har i virksomhetene våre.

Til slutt vil jeg benytte anledningen også til å takke alle kollegaer i og rundt Atea for alt jeg har fått lov til å lære av dere det siste 10-året. Dere blir nok ikke helt kvitt meg i The Place To Be enda heller – jeg gleder meg STORT til reisen videre!

Tags:

Legg inn kommentar