Fra tid til annen opplever selv vi som til daglig jobber tett på teknologi aha-opplevelser rundt hvor smart teknologien kan anvendes. Et av disse øyeblikkene fikk jeg selv når min arbeidsgiver Aruba i 2018 kjøpte det lille selskapet Cape Networks fra Cape Town i Sør Afrika. Selskapet hadde fokus på ett produkt og en løsning, det som i dag har fått navnet Aruba User eXperience Insight (UXI).
Produktet i seg selv er ganske enkelt, en liten «sensor» som i realiteten er en liten PC som plasseres ut der hvor brukerne er, og en skytjeneste som innhenter rapporter om kvaliteten som oppleves på tjenester som måles fra denne sensoren. Sensoren kan settes opp til å kjøre syntetiske tester og simulere en ivrig bruker full av pågangsmot og tålmodighet, og 24/7 teste både nettverkstjenester, interne applikasjoner og eksterne applikasjoner og tjenester. I det sensoren oppdager at noen tjenester ikke holder de mål den forventet, forvandles den fra en stille og tålmodig bruker til å bli et skikkelig råskinn av en nettverkskonsulent som gjør akkurat den samme feilsøkingen som en hvilken som helst annen nettverkskonsulent av kjøtt og blod (og med en god timepris) ville gjort.
Sensorene kan plasseres ut enten permanent steder man ønsker å overvåke fra, eller brukes midlertidig som feilsøking i områder der det oppleves problemer. Den kommer med en innebygget mobilforbindelse (SIM-kort og abonnement på dette er inkludert) som gjør at den kan konfigureres remote uansett hvor den befinner seg, og kan rapportere selv om alle lokale nettverksbærere er nede. Den kan overvåke flere WiFi nettverk og samtidig kablet nettverk dersom dette er ønskelig. Den vil teste at den kommer seg riktig på nett gjennom assosieringer, signalkvalitet, autentiseringer av ymse slag, får riktige IP-adresser osv. I tillegg kan man konfigurere tester av både tjenester som står i eget datarom og offentlig tilgjengelige skytjenester. Testene vil simulere en vanlig bruker, og kvaliteter måles på samme måte som en bruker vil oppleve de med latency, MOS score etc. Man kan sette opp at sensoren kontinuerlig skal spille av videosnutter på YouTube, og se på kvaliteten på disse. Laste opp filer på Dropbox, og se at dette foregår med tilstrekkelig kapasitet. Den kan ringe opp samtaler på for eksempel Skype for Business, og lese av kvaliteten på disse. Med andre ord akkurat som en hvilken som helst annen bruker, med unntak av at den ikke er kravstor hverken med hensyn til lønnsbetingelser, pauser eller arbeidstid. Den jobber til og med mens vi andre sover.
Når det rapporteres en feil eller tap av kvalitet på en tjeneste skifter sensoren som nevnt hatt, og går over til å bli en skikkelig rå nettverkskonsulent. I full fart setter den i gang med feilsøking, og tar vare på all informasjon fra dette til seinere bruk. Skulle man komme bort i avanserte problemstillinger kan man til og med laste ned PCAP-filer fra tidsrommet før og etter en filsituasjon har inntruffet, og analysere disse for eksempel i WireShark. Ved hjelp av AI går den automatisk igjennom alle tenkelige tester, tenker som en nettverkskonsulent, kjører ping, kjører traceroute, kjører telnet, ser på responstider, og gjør en grundig analyse av hvor den reelle kilden til problemene stammer fra. Ofte vil jo «nettverket» få skylden når en tjeneste slutter å virke som forventet, men i svært mange tilfeller vil det være andre underliggende årsaker som er den reelle kilden, eksempelvis DNS servere som sliter med for lite minne som gjør at den svarer treigt, noe som igjen vil oppleves som «treigt nettverk».
En annen artig litt artig sak med sensoren er at den har kondensatorer som gjør at den lever en liten stund etter at man tar av strømmen på den, eller et eventuelt strømbrudd. Hensikten med dette var nok i utgangspunktet at man skulle få avsluttet de applikasjonene som går på linux-kjernen som kjører på den på en riktig måte, men samtidig kan jo dette da utnyttes til andre artige ting. Blant annet rekker da sensoren også å gi alarm på at strømmen er gått før den slår seg av. På denne måten kan man kanskje si at den kan brukes både til å overvåke WiFi, kablet nettverk og strømnettverket på en lokasjon.
Se for deg at du er rektor på en skole, og det skjer noe i løpet av natten som gjør at infrastrukturen og tjenesten ikke fungerer som normalt, og at IT-leverandøren til skolen står klar og banker på døren når du kommer på jobb klokken 8 om morgenen. Ikke bare for å feilsøke, men faktisk med fasiten i hånd på hva problemet er, så feilen bare må rettes før elevene kommer på skolen. Et annet eksempel kan jo være i eksamenssitusjoner, der mange av Aruba sine kunder har begynt å plassere ut sensorer for å dokumentere kvaliteten ikke bare på nettverket, men også på tjenestene som elevene skal levere eksamen på (eks. It’s Learning) gjennom hele eksamensperioden.
Et annet eksempel kan jo være at du er IT-sjef for en virksomhet med mange lokasjoner. Ofte vil man kunne oppleve klager på tjenester fra den enkelte lokasjon, men før man rekker å komme ut og feilsøke har problemet på mystisk vis gått over av seg selv. Og du kan være helt sikker på at problemet kommer tilbake flere ganger, og man kan ikke ha en nettverkskonsulent som sitter klar til å feilsøke på ubestemt tid til det gjeltar seg. Eller kan man det med UXI…?
Det viser seg at det ikke bare er jeg som har fått aha-opplevelser av UXI. Kunder som får sett dette i aksjon skaffer seg en eller flere sensorer selv. Nytteverdien og effektiviteten rundt UXI er uomstridte. Og best av alt, de er selvsagt fullstendig uavhengig av hvilke løsninger som kjøres i infrastrukturen forøvrig. De fungerer like godt med andre løsninger enn Aruba. En nettverkskonsulent på boks. Med universell kompetanse!